ირაკლი კობახიძე: იმის გამო, რომ სიჭარბეა სწავლების ხანგრძლივობაში, კადრების მიმართულებით არასწორად არის განსაზღვრული პოლიტიკა, ხელოვნურად ყოფენ საგნებს, ამაზე იხარჯება ჭარბი სახელმწიფო რესურსი

ირაკლი კობახიძე

დღეს ერთ-ერთი სერიოზული პრობლემა არის კადრების დეფიციტი და არის მოთხოვნა შრომის ბაზარზე, – ამის შესახებ საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა, ირაკლი კობახიძემ პარლამენტში, ინტერპელაციის წესით მოსმენისას განაცხადა.

მთავრობის მეთაურის თქმით, არის ძალიან ბევრი სფერო, სადაც მიწოდება ვერ აკმაყოფილებს მოთხოვნას.

„ეკონომიკის ზრდასთან ერთად ეს პრობლემა გაიზრდება. ამ ოთხი წლის განმავლობაში გაორმაგდა ჩვენი ეკონომიკა დოლარში და მაგალითად, 2020, 2019, 2018 წელს თუ ბიზნესსექტორი მთავარ პრობლემად ასახელებდა სრულიად სხვა რამეს, მაგალითად წვდომის დეფიციტი ფინანსურ რესურსებზე და ა.შ.  დღეს სამეულშია ორი მთავარი პრობლემა –  სამუშაო ძალის დეფიციტი და კვალიფიციური კადრების დეფიციტი. არასდროს არ ფიქსირდებოდა 2021 წლამდე ეს პრობლემები ბიზნესსექტორის მიერ გამოვლენილ მთავარ პრობლემებს შორის. ეკონომიკა ვითარდება და რა თქმა უნდა, კიდევ უფრო მეტად განვითარდება შემდეგი წლების განმავლობაში და ბაზარზე მოთხოვნა კიდევ უფრო მეტად გაიზრდება. ჩვენ თუ არ დავაწიეთ ამას განათლების რეფორმა, კიდევ უფრო მეტად იქნება აცდენილი ერთმანეთთან შრომის ბაზრის მოთხოვნები და უმაღლესი განათლების სისტემა. დღესაც არის არაერთი სექტორი, სადაც კომპანიებს უწევთ უცხოელი მუშახელის ჩამოყვანა. რა თქმა უნდა, ჩვენ ინტერესებშია, რომ მაქსიმალურად საქართველოს მოქალაქეებისთვის შეიქმნას სამუშაო ადგილების ჩვენს ქვეყანაში“, –  განაცხადა პრემიერმა.

როგორც ირაკლი კობახიძემ აღნიშნა, ამისთვის საჭიროა  შესაბამისი ადამიანების მომზადება.„ასევე, ჩვენი პროგრამის თანახმად და ეს აბსოლუტურად რეალურია, ვფიქრობთ, რომ შესაძლებელია, უმუშევრობის მაჩვენებელი ჩამოსცდეს 5%-ს რამდენიმე წელიწადში. ასეთ პირობებში, მუდმივად არის საჭირო შრომის ბაზრის შევსება ახალი კადრებით და რაც მეტი იქნება, მით უკეთესი.

ამიტომ, ვფიქრობთ, რომ სწავლების ხანგრძლივობის შემცირება ძალიან წაადგება შრომის ბაზარს და შესაბამისად, ეკონომიკის სტიმულირებას. ჩვენ არ გვითქვამს, რომ ხანმოკლე განათლება ნიშნავს უკეთეს განათლებას. მაგალითი შემიძლია მოგიყვანოთ იურიდიული განათლების. სამართალში არის 20-მდე ძირითადი საგანი. ეს 20 საგანი რომ ასწავლო, არის საჭირო, დაახლოებით, ორი წელი, კრედიტების რაოდენობას თუ გავითვალისწინებთ. ორი წელიც არ არის საჭირო იმისათვის, რომ იურისტმა ბაკალავრიატის ეტაპზე გაიაროს ყველა ძირითადი საგანი. შემდეგ რჩება სპეციალიზაცია და არჩევითი საგნები და რჩება საკმარისი დრო იმისათვის, რომ სტუდენტმა გაიაროს 10-ზე მეტი საგანი, არჩევითი, სპეციალიზაციის მიხედვით. თუ ვინმე დამიმტკიცებს, რომ ეს არ არის საკმარისი ბაკალავრიატის დონეზე სათანადო კვალიფიკაციის იურისტის მოსამზადებლად, კი ბატონო, ვიმსჯელოთ, მაგრამ მე შემიძლია დაგარწმუნოთ, რომ თუ სტუდენტი გაივლის 17-18 ძირითად საგანს და ზევიდან დაახლოებით 12 არჩევით საგანს, მომზადებული იქნება კვალიფიციური იურისტი ბაკალავრიატის დონეზე. იგივე ეხება მაგისტრატურასაც. ჩვენ ვსაუბრობთ კონკრეტული არგუმენტებით და ჩაღრმავებით. ზეპირად კი არ გვაქვს განსაზღვრული, რომ 3 ჯობია 4-ს ან 1 ჯობია 2-ს. კონკრეტულად საგნების დონეზე შეგვიძლია დაგისაბუთოთ, თუ რატომ არის სავსებით საკმაირის 3 წელი იმისათვის, რომ მოამზადო მაღალი კვალიფიკაციით იურისტი ბაკალავრი.

დღეს რა ხდება, ისევ სამართლის მაგალითს მოვიყვან. იმ მიმართულებაზე, სადაც  მე ვასწავლი თსუ-ში, ხელოვნურად არის გაყოფილი საგანი 2 მიზეზის გამო, ერთი, რომ ხელოვნურად ზრდიან პროგრამის მოცულობას, საგნების რაოდენობას და მეორე – კონკრეტულად ჩემს მიმართულებაზე არის 6 სრული პროფესორი, 5 ასოცირებული და 1 ასისტენტ-პროფესორი. ხელოვნურად არის არასწორად გადანაწილებული. წესით უნდა იყოს პირიქით, ნებისმიერი ადამიანი დამიდასტურებს, რომ უნდა იყოს 1 სრული პროფესორი, 2 ან 3 ასოცირებული და 10 ასისტენტ-პროფესორი. მარტივი ციფრებითაც ჩანს, როგორი მახინჯი სისტემაა ჩამოყალიბებული, 6 სრული პროფესორი გვყავს , 5 ასოცირებული და 1 ასისტენტ-პროფესორი. შეგიძლიათ ნახოთ ნებისმიერი განვითარებული ქვეყანა, პირიქით არის, 1 სრული, 2 ასოცირებული, 10 ასისტენტი იქნებოდა იდეალური. იმის გამო, რომ არის სიჭარბე სწავლების ხანგრძლივობაში, კადრების მიმართულებით არასწორად არის განსაზღვრული პოლიტიკა, ხელოვნურად ყოფენ საგნებს, სალექციო ჯგუფებს. ამაზე იხარჯება ჭარბი რესურსი, სახელმწიფოს რესურსი და ა.შ. ეს ხომ უნდა შეიცვალოს. გეუბნებით არგუმენტებით და თუ გაქვთ საპირისპირო არგუმენტები, მაშინ შეგვიძლია თქვენს არგუმენტებზეც ვიმსჯელოთ“, –  განაცხადა პრემიერ-მინისტრმა.